آشنایی با تاریخچه تئاتر در جهان
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۴۰۶۵۱
تئاتر به معنای تماشا کردن و دیدن، یک کلمه یونانی و یکی از هنرهای هفتگانه است که به سده چهارم و پنجم قبل از میلاد مسیح برمیگردد.
به گزارش ایسنا، بنابر اعلام تخفیفان، به طور کلی تئاتر در هر جامعه با آیینهای مرسوم آن مرز و بوم آمیخته بوده است. در یونان باستان به علت وسیع بودن فضای نمایش که عموماً در پای کوهها و تپهها برگزار میشد، صدا از اهمیت بالایی برخوردار بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
۱- تحریری ۲- دکلمه ۳- آوازی
برای بازیگران یونانی حالت چهره اهمیت چندانی نداشت زیرا همیشه صورتکی بر چهره داشتند و از طرفی دیگر وسیع بودن مکان اجرای تئاتر از تأکید بر حالت چهره (میمیک) میکاست. در نمایشهای یونان باستان یک بازیگر معمولاً بیش از یک نقش را بازی میکرد و حتی نقش زنان را مردان اجرا میکردند.
تئاتر در ایران
تئاترهای اولیه در ایران پیوند عمیقی با واقعه کربلا و زندگی پیامبران دارد که عموماً تعزیه نامیده میشود اما تئاتر به شکل مدرن و امروزی برای اولین بار در زمان ناصرالدین شاه به ایران آمد و تا قبل از آن تئاتر غیر تعزیهای به یک سری نمایشهای سبک کوچه بازاری خلاصه میشد که روحوضی و تقلید کاری نمونههایی از آن بود.
تا قبل از سفرهای اروپایی ناصرالدین شاه افرادی در دربار تئاترهایی فی البداهه برای او اجرا میکردند ولی سفر شاه به اروپا و دیدن عظمت و شکوه سالنهای نمایشی آن جا دل او را برد. وی که شیفته ظاهر سازی بود در سال ۱۲۹۰ فرمان به تأسیس سالنی در تهران داد تا اجرای تئاتر در کشور ما رنگ و بوی تازهای به خود بگیرد.
همزمان با دوران مشروطیت در ایران در سال ۱۳۲۴ جماعت هنرپیشگان و تئاترهای متعددی در این دوره پدید آمد که اولین آنها تئاتر فرهنگ در عمارت مسعودیه بود. از سید علی نصر به عنوان پدر تئاتر ایران یاد میشود ....
تئاتر سبکهای مختلفی دارد که از جمله آنها میتوان به رئالیسم (واقعگرایی)، سورئالیسم (ورای حقیقت)، رمانتیسم (شاعرانه)، سمبولیسم (نمادگرایی)، ناتورئالیسم (طبیعت گرایی)، مدرنیسم (امروزی)، کمدی و ... اشاره کرد.
آشنایی با محبوبترین تئاترها
امروزه با پیشرفت تکنولوژی و همه گیر شدن استفاده از اسمارت فونها، شناخت و آگاهی از جدیدترین و پرفروشترین تئاترها تنها با چند کلیک و استفاده از اینترنت امکانپذیر شده است. سایتهای مختلف با معرفی و فروش بلیطهای تئاترها و نمایشهای جذاب ساعاتی پر انرژی را برای یک تفریح خانوادگی سالم و پر انرژی فراهم ساختهاند.
انتخابهای فرهنگی گستردهای در تخفیفان برای شما فراهم شده است. میتوانید برای یک کنسرت برنامه ریزی کنید و یا از طریق سایت تخفیفان، بلیط یک تئاتر کمدی را با تخفیف مناسب خریداری کنید. یکی از پرطرفدارترین بخشهای هنرهای نمایشی، تئاتر کمدی و موزیکال است. بعد از گذراندن یک هفتهی کاری تکراری و خسته کننده، انتخاب یک نمایش کمدی میتواند بهترین پیشنهاد برای گذراندن تعطیلات آخر هفته باشد.
خرید اینترنتی بلیط تئاتر از تخفیفان برای یک تفریح فرهنگی به یادماندنی تنها شامل تخفیف و کاهش قیمت نیست بلکه میتوانید از محتوای نمایش با خبر شوید و یا نظرات کاربران سایت را که از پیشنهادهای این سایت استفاده کردهاند، بخوانید تا از خرید خود مطمئن شوید.
در عین حال پس از اطمینان از بستهی فرهنگی مورد نظر، برای اعضای خانواده یا دوستان خود بلیط تهیه کنید و در یک لذت هنری سرگرم کننده، شریک شوید.
انتهای رپرتاژ آگهی
منبع: ایسنا
کلیدواژه: تخفیفان تئاتر در ایران برای یک
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۴۰۶۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دلش برای «آسید کاظم» پر میکشید
دلش تنگ شده بود برای دنیای آسید کاظم، برای آن همه عاطفهای که در آن دوران جریان داشت، برای مردی که برای کبوترش گریه میکرد ...
محمود استادمحمد دلش برای همه این چیزها پر میکشید.
به گزارش ایسنا، حالا سالهاست که محمود استادمحمد مهمان قطعه هنرمندان بهشت زهراست ولی «آسید کاظم» او همچنان به زندگی خود ادامه میدهد. در این سالها چند بار کارگردانهای جوان تئاتر این نمایشنامه را به صحنه بردهاند و فردا (شنبه ۸ اردیبهشت ماه) هم قرار است قاسم زارع آن را در تماشاخانه ایرانشهر نمایشنامهخوانی کند.
این برنامه، بهانهای شد برای ما که کمی به سالهای دورتر برگردیم و با مرور خاطرات گذشته، بخشی از دلتنگیهای خود را برای تئاتری که داشتیم، برطرف کنیم.
محمود استادمحمد که نامش با نمایشنامه «آسید کاظم» گره خورده است، در گفتگویی که به مناسبت برگزاری بزگداشتش در سی و یکمین جشنواره تئاتر فجر با ایسنا داشت، درباره نمایشنامه «آسید کاظم» که خودش هم آن را بسیار دوست میداشت، گفته بود : «آسید کاظم» را خیلی دوست دارم، خودم هم به عنوان یک فرهنگ عتیق به آن نگاه میکنم. چند وقت پیش که محمد رحمانیان آن را نمایشنامهخوانی کرد، یک اجرایش را دیدم. محمد نه تنها زبان مردم را خوب میشناسد، ادبیات را هم خوب میشناسد اما وقتی بازیگران محمد، متن را اجرا میکردند احساس کردم که این متن نسبت به این بازیگران چقدر عتیق است! چقدر زبان این نمایش، دنیا آدمهای این نمایش در فرهنگ سپری شده معاصر قرار گرفته است. من دنیای «آسیدکاظم» را خیلی دوست دارم، گاهی حسرت این دنیا را میخورم که چقدر محترم بود، چقدرعاطفی و چقدر ریشهدار بود. از اینکه یک انسان بنشیند برای کبوترش گریه کند، حسی به من دست میدهد که نمیتوانم بگویم زیباست چیزی فرای زیبایی است.»
او که در ۲۰ سالگی این نمایشنامه را نوشته بود، درباره حال و هوای جوانان همدوره خودش چنین گفته بود: «فکرش را بکن، مونولوگ «آدم از روزی که تو خشت مییاد تا روزی که رو خشت بیفته، بدبخته...»، ما کجا بودیم و یک جوان ۲۰ ساله چگونه به زندگی نگاه میکرد!»
ما اما شگفتزده شده بودیم که او چگونه در نخستین روزهای جوانی خود چنین نمایشنامهای نوشته و او در پاسخ به حیرتزدگی ما گفته بود: «متن را در ۲۰ سالگی نوشتم. در ۲۰ سالگی خیلی کارهایم را کرده بودم. قبل از ۲۰ سالگی دو نمایش کارگردانی کرده بودم. آن وقتها ریتم ما تند بود. حکم زمانه بود. فقط من نبودم. بیضایی در چند سالگی «نمایش در ایران» را نوشت. اینکه یک نفر زیر ۲۰ سالگی نگاه تاریخی داشته باشد، خیلی مهم است چون نوشتن تا نوشتن با نگاه تاریخی دو مساله است. عباس نعلبندیان هم زیر ۲۰ سالگی چند اثرش را نوشته بود.»
حالا و با تغییرات هر روزهای که تئاتر ما داشته است، نمایشنامه «آسید کاظم» هم واقعا گویی از عهد عتیق میآید و اما همچنان بخشی از بدنه تئاتر ما دلتنگ جهانی است که این نمایشنامه روایت میکرد. شاید به دلیل همین دلتنگی است که قاسم زارع هم تصمیم به خوانش این نمایشنامه گرفته. او قرار است با همراهی مسعود کرامتی، قاسم زارع، بهرام ابراهیمی، فرهاد بشارتی، بهرام درخشان، علی عطاییحور، حسن شفیعی، دانیال ابراهیمی، آیدا قدرتی ساعت ۲۰ فردا، در هشتمین روز ماه اردیبهشت این نمایشنامه را در تالار استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر نمایشنامه خوانی کند.
انتهای پیام